Aanvullende verklaring Tozo

De aanvullende verklaring Tozo geeft aan dat de ondernemer die Tozo voor levensonderhoud aanvraagt, specifiek moet verklaringen dat diens berdrijf of zelfstandig beroep financieel is geraakt als gevolg van de coronacrisis (artikel 5 Tozo). Niet alle ondernemers die Tozo hebben aangevraagd, hebben deze verklaring ondertekend. De gemeente heeft de Tozo-regeling uitkering voor levensonderhoud op basis van een voorschot aan de ondernemers die het hebben aangevraagd, uitbetaald. Nog voor de voorwaarden bekend waren vanuit Rijksoverheid, konden de eerste aanvragers al over de uitkering beschikken.

Aanvraagformulier Tozo zonder DigiD

In het aanvraagformulier die u via onze website kon downloaden is de verklaring niet opgenomen. Dit is het aanvraagformulier dat u moest printen, invullen, ondertekenen, scannen en vervolgens per e-mail naar ons toe heeft gestuurd. Heeft u Tozo aangevraagd via dit formulier, dan vragen wij u de verklaring te ondertekenen. Dit kunt u alleen online doen met het webformulier aanvullende verklaring. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

Heeft u vragen?

Neemt u dan contact op met het Klant Contact Centrum via telefoonnummer (0597) 48 20 00.

Veelgestelde vragen aanvullende verklaring

  • Ik heb het aanvraagformulier via DigiD ingevuld en verstuurd. Moet ik de aanvullende verklaring ook invullen? Nee, dat hoeft niet. De verklaring zit in dit aanvraagformulier verwerkt.
  • Is het invullen van de verklaring noodzakelijk? Ja, zonder deze verklaring mogen wij de uitkering niet aan u toekennen en moeten we het verstrekte voorschot terugvorderen.
  • Ik heb toch inkomen in de komende periode, kan ik mijn aanvraag stopzetten? Dat kan via het wijzigingsformulier Tozo. Hier kunt u ook uw inkomen mee aangeven.
  • Gaan jullie mijn inkomen nog controleren? Na afloop van de coronacrisis zullen wij via een steekproef een aantal ondernemers vragen om inzage te geven in hun administratie.