Paspoort of identiteitskaart, verloren/vermist

Beschrijving

Inwoners van de gemeente Oldambt hoeven voor een verloren of gestolen (reis)document geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt terecht bij de gemeente voor het tekenen van een verklaring van vermissing. Kijk voor meer informatie bij het tabblad Aanvraag. Voor de identiteitsvaststelling adviseren wij u om een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart en/of rijbewijs) mee te nemen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. 

Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument of laissez-passer van de Koninklijke Marechaussee.

Bij een vermoeden van misbruik is geen spoedaanvraag mogelijk.

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. 

Fraude wordt streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Iemand zou deze documenten kunnen gebruiken om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleren wij uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijzen wij u door naar de politie voor nader onderzoek. 

Gevonden paspoort of identiteitskaart moet vernietigd worden door de gemeente

Vanaf 5 november 2016 mogen Nederlandse gemeenten niet langer een gevonden paspoort of identiteitskaart terug geven aan de eigenaar. Elk gevonden reisdocument wordt vernietigd op de voorgeschreven wijze.

Meer informatie: 

Aanvragen

Verlies of vermissing van uw paspoort of identiteitskaart meldt u bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Na de melding is en blijft uw paspoort of identiteitskaart ongeldig.

Er zijn 3 manieren om het verloren /de vermissing van uw paspoort of identiteitskaart door te geven:

  1. Meld het verlies/de vermissing van het paspoort of identiteitskaart online, u heeft DigiD nodig. Online vermissing doorgeven .
    U heeft bij deze stap alleen het verloren / de vermissing van uw reisdocument doorgegeven.

  2. Vraag een nieuw paspoort of identiteitskaart aan en meldt het verlies/de vermissing van uw reisdocument tijdens de aanvraag. Voor het aanvragen van een nieuw reisdocument, kijk dan op deze pagina voor een paspoort of op deze pagina voor een identiteitskaart

  3. Meld alleen het verlies /de vermissing van het paspoort of identiteitskaart bij de balie, dit kan altijd zonder afspraak. U heeft bij deze stap alleen het verlies/de vermissing van uw reisdocument doorgegeven.

Let op: Is het vermist reisdocument niet door onze gemeente afgegeven dan kan het zijn, dat uw aanvraag voor een reisdocument langer duurt dan 5 werkdagen!

Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

Uw reisdocument is kwijtgeraakt of verloren in het buitenland?

Bent u uw paspoort en/ of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Bent u bang voor identiteitsfraude?

Meld dit dan bij de politie en vraag een nieuw (reis)document aan. Neem de kopie van het proces-verbaal mee naar de gemeente. De gemeente noteert het nummer van uw identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten.

Voorwaarden

Reisdocumenten die als vermist zijn opgegeven bij de gemeente, kunnen niet meer worden gebruikt. Ook niet als u deze later terugvindt. U bent dan wel verplicht om uw oude teruggevonden paspoort of identiteitskaart in te leveren bij de gemeente.

Punt

Hou rekening met een langere aanvraagprocedure.

Meerdere documenten kwijt?

Bent u drie of meer identiteitsbewijzen binnen vijf jaar kwijtgeraakt, dan kan het langer duren voordat u een nieuw document krijgt. Een identiteitsbewijs met spoed aanvragen is in dat geval niet mogelijk.