Voorkom Identiteitsfraude

Wat is identiteitsfraude?

Identiteitsfraude betekent dat iemand anders dan uzelf gebruik maakt van uw identiteitsgegevens. Dit gebeurt vaak met een kopie van uw identiteitsbewijs. Hiermee kan iemand op uw naam bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft aangeschaft. Als u die niet betaalt, krijgt ú met de deurwaarder te maken en niet de fraudeur.
Identiteitsfraude kan zeer ingrijpende gevolgen hebben.

Hoe komen oplichters aan uw identiteitsgegevens?

De oplichter steelt gegevens  en documenten  van u

  • uit uw tas of huis of op een plek waar u uw document in bewaring geeft
  • uit uw brievenbus
  • uit uw computer of mobiele telefoon


De oplichter misleidt u tot het delen van gegevens en documenten

  • met een babbeltruc aan de telefoon of aan de deur
  • via online advertenties
  • met een phishing mail


De oplichter krijgt gegevens en documenten van u “cadeau”

  • uit slecht beveiligde administraties
  • uit uw afval
  • via social media of op het internet


Gelukkig nemen veel organisaties maatregelen tegen identiteitsfraude. U kunt zelf ook veel doen om identiteitsfraude te voorkomen.

 Wat kunnen oplichters doen uit uw naam?

  • Online winkelen en (telefoon-) abonnementen afsluiten
  • Een auto huren of een proefrit maken
  • U beschadigen via social media of uw e-mailaccount
  • Bankrekeningen openen en kredieten en creditcards aanvragen
  • Zaken regelen met de overheid
  • In een hotel overnachten of een huis huren

 

Hoe kunt u identiteitsfraude voorkomen?

Laat uw identiteitsgegevens en documenten niet stelen

  • Bewaar uw identiteitsbewijs op een veilige plaats
    Gestolen paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen zijn populair onder criminelen. De oplichter koopt online het identiteitsbewijs van iemand die op hem lijkt. Bij identiteitscontroles is deze vorm van fraude moeilijk te herkennen.
  • Beveilig uw brievenbus tegen posthengelen
    Oplichters kunnen post uit uw brievenbus hengelen. Zo stelen ze bankpasjes en pincodes. Of loonstrookjes, jaaropgaven en verzekeringspapieren. Zorg voor een slot op uw brievenbus en monteer een stevige borstel achter de klep.
  • Geef uw digitale accounts een dubbele beveiliging
    Hackers kunnen inbreken op uw computer of op uw account voor e-mail of social media. Op die manier stelen ze persoonlijke gegevens of versturen berichten onder uw naam. Beveilig uw accounts met dubbele verificatie. U ontvangt dan een extra controlecode per sms of via een app. Een oplichter kan dan niets beginnen zonder uw telefoon, tablet of computer.


Deel uw gegevens en documenten niet met de verkeerde mensen

  • Wees alert op babbeltrucs
    Oplichters kunnen u opbellen en zich voordoen als medewerker van een bank of computerbedrijf. Voor u het door heeft, geeft u uw inloggegevens prijs. Wees hierop alert. Controleer het verhaal. Zoek het telefoonnummer van het bedrijf op en leg uit wie u benaderd heeft en wat hij gevraagd heeft.
  • Online kopen of verkopen? Stuur géén kopieën van uw ID-bewijs
    Sommige oplichters adverteren (online) met iets wat u graag wilt hebben: concertkaartjes, woonruimte, een leuke baan. Soms vragen ze u om een kopie van uw identiteitsbewijs of andere documenten te sturen. Ga hier niet op in.
  • Klik in e-mails nooit op een link naar een inlogpagina
    Oplichters kunnen u een pHishing mail sturen. Dit is een mail die  lijkt op een mail van de overheid, een bank of een ander bekend bedrijf. In die mail vragen ze u om persoonlijke gegevens of in te loggen door te klikken op een link. Deze link leidt u naar een valse website. Klik niet op de link. Zoek zelf  het juiste webadres op van bijvoorbeeld uw bank en surf er dan naar toe.


Geef uw identiteitsgegevens niet “cadeau”

  • Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs
    Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard maar niet altijd. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters.  Schrijf datum en doel erop en streep de gegevens door die de ontvanger niet nodig heeft. Download de KopieID-app.
  • Vernietig persoonlijke gegevens in oude documenten of computers
    Oplichters kunnen in uw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren. Ook als u uw oude computer, tablet  of telefoon wegdoet, kan deze in verkeerde handen vallen. Versnipper of verscheur daarom oude documenten met uw identiteitsgegevens en adresgegevens. Vernietig gegevens op oude computers en telefoons.
  • Wees voorzichtig op social media
    Oplichters kunnen gegevens over u verzamelen via bijvoorbeeld Google, Facebook of Twitter. Zo brengen ze zorgvuldig uw profiel in kaart. Vervolgens handelen ze namens u. Weet daarom wat u deelt via social media. Toon online zeker geen foto’s van uw (of van iemand anders) paspoort, ID-kaart of rijbewijs.

 

   

 

       

Slachtoffer van identiteitsfraude?

Wanneer u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet u direct een aantal maatregelen nemen. Laat direct uw bankpasje of creditcards (tijdelijk) blokkeren.

  • Doe aangifte bij de politie
  • Verzamel bewijzen van (vermoedelijke) identiteits fraude
    Denk hierbij aan kopieën van bankafschriften, brieven van incassobureaus of aanvragen van abonnementen.
  • Houd contact met incassobureaus
    Betaal niet aan het incassobureau als u niets met de kosten te maken hebt gehad. Meld dit aan het incassobureau.
    Vraag bij het bedrijf aanvraagpapieren van het abonnement, de bestelling of het lidmaatschap op. Geef deze aan de politie.
    Controleer bij het bedrijf of iemand een kopie van uw identiteitsbewijs heeft misbruikt.
    Blijf in contact met het incassobureau. Houd ze op de hoogte van uw vorderingen.
  • Meld het bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten voor advies en ondersteuning. Ga naar www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude. Of bel 088 – 900 1000.