Vroegsignalering

Bepaalde rekeningen, zoals de energie- en zorgrekening, kunnen niet blijven liggen. Gebeurt dit toch, dan krijgt u al snel grotere schulden. Daarom krijgen we als gemeente bericht, bijvoorbeeld van uw energiebedrijf, als u achterloopt met betalen. Zo kunnen wij u zo snel mogelijk helpen. Hiermee voorkomen we grotere geldproblemen. We noemen dit vroegsignalering.

Veelgestelde vragen

Waarom ontvangt de gemeente informatie over mijn betalingsachterstanden?

Dit is vastgesteld in de wet. De gemeente is verantwoordelijk voor de inwoners. Het wordt steeds duidelijker dat schulden een grote impact hebben op het leven van mensen. Daarom willen we zo vroeg mogelijk ondersteuning bieden bij schulden, zodat we grote problemen kunnen voorkomen.

Krijg ik direct een medewerker aan mijn deur als ik een rekening niet betaal?

Nee. De wet schrijft voor dat zorgverzekeraars, waterbedrijven, energiebedrijven en woningverhuurders bij een betalingsachterstand eerst zelf actie moeten ondernemen. Betaalt u de openstaande rekening niet, dan wordt de betalingsachterstand gemeld bij de gemeente.

Krijg ik een medewerker van de gemeente aan mijn deur als ik de aanmaning niet betaal?

Dat kan. De gemeente checkt eerst het aantal betalingsachterstanden op uw adres. Is dit er meer dan één, dan kan iemand van de gemeente bij u langs komen of u bellen. Heeft u één betalingsachterstand, dan ontvangt u mogelijk alleen een brief.

Ik wil niet dat mijn gegevens, zonder mijn toestemming, gedeeld worden met de gemeente.

Zorgverzekeraars, waterbedrijven, energieleveranciers en woningverhuurders worden vanuit de wet verplicht om gegevens van betalingsachterstanden door te geven aan de gemeente.

Voordat zij dit doen, heeft u van hen al een of meerdere brieven/herinneringen ontvangen. Betaalt u de rekening niet, dan worden uw gegevens doorgegeven aan de gemeente.

Mag ik weigeren?

U mag deze hulp weigeren. Wij willen u echter helpen om grote (financiële) problemen te voorkomen en adviseren u dit aanbod te accepteren.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij uw geldzaken? Bijvoorbeeld met het maken van een overzicht van uw financiële situatie? Of met het maken van een plan hoe u de betalingsachterstand kunt aanpakken? STAP Oldambt kan u helpen. De vrijwilligers van STAP zijn elke dinsdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur en elke donderdagmiddag tussen 13.00 en 15.00 uur aanwezig in de Boschpoort, Boschplein 2 in Winschoten. U kunt ze ook een e-mail sturen via info@stapoldambt.nl of telefonisch bereiken via (0597) 42 18 33. Elke werkdag zijn ze tussen 9.00 en 10.30 uur bereikbaar.