Wie mogen er stemmen?
Als u in de gemeente Oldambt woont, ontvangt u uiterlijk 3 maart 2021 een stempas voor de Tweede Kamerverkiezingen Hiermee kunt u uw stem uitbrengen als u voldoet aan de voorwaarden. Wat zijn de voorwaarden?
- U bezit de Nederlandse nationaliteit.
- Op 1 februari 2021 staat u ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Oldambt.
- U bent op 17 maart 2021 (verkiezingsdag) 18 jaar of ouder.
- En u bent niet uitgesloten van het kiesrecht.
Wat heb ik nodig om te stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen?
Om uw stem op het stembureau uit te kunnen brengen moet u naast het mondkapje de volgende zaken bij u hebben:
- Uw stempas (let erop dat deze onbeschadigd is). De stempas ontvangt u uiterlijk 3 maart 2021.
- Een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit Nederland. Kiezers met een dubbele nationaliteit kunnen zich ook identificeren met een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit een EU-land, IJsland, Liechtenstein of Noorwegen, dan wel met een paspoort of identiteitskaart uit Zwitserland. Het legitimatiebewijs mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. U kunt dus gebruik maken van een legitimatiebewijs waarop staat 'geldig tot 18 maart 2016' of elke latere datum.
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u uw stem uitbrengen door een gemeentelijke verklaring van vermissing of een kopie te tonen van het document van vermissing dat is opgemaakt door de politie. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een NS-abonnement.
Als u geen geldig identiteitsbewijs heeft kon u tot en met 12 maart 2021, 17.00 uur een schriftelijke volmacht aanvragen.
Stempas kwijt of niet ontvangen?
Bent u uw stempas kwijt of heeft u de stempas(sen) niet gekregen, dan had u tot en met 12 maart 2021, 17.00 uur de gelegenheid om een vervangende stempas aan te vragen bij het bureau Verkiezingen in Winschoten.
Raakt u na 12 maart 2021, 17.00 uur uw stempas kwijt dan kunt u niet stemmen.