Identiteitskaart

Let op: vraagt u aan voor een minderjarige lees dan eerst het tabblad 'voorwaarden'. 

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart. De politie of een andere toezichthouder kan hierom vragen. Dit is de identificatieplicht. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen. Ook kinderen onder de 14 jaar moeten daar een identiteitsbewijs laten zien.

De identiteitskaart kunt u ook als reisdocument gebruiken in bijna heel Europa. De kaart is geldig in de volgende landen: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland inclusief Kanaaleilanden, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (ook Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (ook de Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (met visum), Zweden en Zwitserland.

Ook Bosnië, Servië en Macedonië accepteren de identiteitskaart. Nederland heeft hierover echter geen afspraken met deze landen gemaakt. Het advies is daarom om voor reizen naar Bosnië, Servië en Macedonië toch een paspoort te gebruiken.

Op Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba is uw Nederlandse identiteitskaart niet geldig.

Ook kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Gaat u op reis met uw kind? Lees de informatie bij Reizen met kinderen.

Als u 18 jaar of ouder bent, is uw identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig. Op uw identiteitskaart staat tot welke datum die geldig is.

Denkt u dat iemand misbruik wil maken van uw identiteit? Of bent u al slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Doe dan meteen aangifte bij de politie. U heeft het proces-verbaal van de politie en een verklaring van vermissing nodig om bij de gemeente een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen.

Fraude wordt streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Iemand zou deze documenten kunnen gebruiken om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleren wij uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijzen wij u door naar de politie voor nader onderzoek.

 

Afspraak maken

Woont u in het buitenland? Dan kunt u uw afspraak alleen telefonisch maken via: (0031) 597 48 20 00.

Zie ook Reisdocumenten voor in het buitenland wonende Nederlanders.

Woont u in Nederland? Dan kunt u online een afspraak maken:

U kunt tussen 12.30 en 13.30 uur geen spoedaanvraag doen voor een paspoort/Nederlandse identiteitskaart. Dit geldt alleen voor inwoners van de gemeente Oldambt en niet voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

Afspraak maken

U moet het volgende meenemen bij een aanvraag:

  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet u meenemen. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt (zie ook Pasfoto, richtlijnen).
  • In geval van vermissing: Voor de identiteitsvaststelling adviseren wij u om een ander geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart of rijbewijs) mee te nemen. Bij de gemeente wordt een verklaring van vermissing opgemaakt. Als u geen geldige legitimatie heeft dan stellen wij identificerende/persoonlijke vragen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Kijk voor meer informatie bij Paspoort of identiteitskaart, verloren.
  • Voldoende geld. U moet uw identiteitskaart betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

U kunt uw identiteitskaart ook online aanvragen

Het aanvragen van een identiteitskaart verloopt in drie stappen:

1. Aanvraag identiteitskaart

2. Handtekening zetten en pasfoto inleveren in het gemeentehuis

3. Afhalen identiteitskaart in het gemeentehuis

U kunt de aanvraag voor een identiteitskaart eenvoudig online regelen. Ook wanneer uw identiteitskaart kwijt of gestolen is. Voor de aanvraag heeft u een DigiD nodig. 

Na het aanvragen van het identiteitskaart, moet u een afspraak maken. Dit kunt u op de volgende manieren doen: Digitaal Afspraak maken, (kies dan voor Paspoort aanvragen inwoner Oldambt), telefonisch (0597) 48 20 00 of langskomen en bij de balie een afspraak maken. Tijdens uw afspraak zet u uw handtekening, betaalt uw identiteitskaart en levert een pasfoto in. Onder het tabblad ‘Aanvraag’ leest u wat u daarvoor mee moet nemen.

Zodra uw identiteitskaart klaar ligt, ontvangt u een email van ons en kunt u zonder afspraak uw paspoort ophalen bij het gemeentehuis.

Direct online aanvragen

Voor kinderen onder de 12 jaar:

  • Moeten beide ouders of voogden schriftelijke toestemming geven. Ze moeten allebei het toestemmingsformulier reisdocument ondertekenen. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee. Eén van beide ouders of voogden moet aan de balie schriftelijk toestemming geven. Als een kind een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet het kind ook aanwezig zijn bij de aanvraag.

Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen naar aanleiding van identiteitsfraude?

  • Ga naar de politie om aangifte te doen van identiteitsfraude.
  • Laat de politie een proces-verbaal opmaken.
  • Ga naar de gemeente om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen vanwege verlies of diefstal. Neem het proces-verbaal en een ander geldig legitimatiebewijs mee.
  • De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten. 

Tarieven in 2020:

  • tot 18 jaar: € 30,70
  • vanaf 18 jaar: € 58,30

Toeslag bij een spoedaanvraag:

  • tot 18 jaar: € 49,85
  • vanaf 18 jaar: € 49,85

 

Op het moment dat uw nieuwe identiteitskaart binnen is bij de gemeente ontvangt u een e-mail. Heeft u geen e-mailadres dan kunt u in principe uw nieuwe identiteitskaart na 5 werkdagen ophalen. U haalt de identiteitskaart, tijdens openingstijden, persoonlijk af bij de receptie van het gemeentehuis. U heeft 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen.

Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure. Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, is het meestal de volgende werkdag klaar en kunt u het vanaf 12.00 uur ophalen. U betaalt hier spoedleges voor. Bij een vermoeden van misbruik is geen spoedaanvraag mogelijk.

U kunt zonder afspraak een spoedaanvraag doen met uitzondering van maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 12.30 en 13.30 uur.

 

 

Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Kinderen tot 12 jaar hebben schriftelijk toestemming nodig van beide ouders of voogden. Weigert een van de ouders toestemming te geven? U kunt vervangende toestemming aanvragen via de rechtbank.

U vraagt de Nederlandse identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat.