Identiteitskaart

Let op: vraagt u aan voor een minderjarige lees dan eerst het tabblad 'voorwaarden'.

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart. De politie of een andere toezichthouder kan hierom vragen. Dit is de identificatieplicht. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen. Ook kinderen onder de 14 jaar moeten daar een identiteitsbewijs laten zien.

De identiteitskaart kunt u ook als reisdocument gebruiken in bijna heel Europa. De kaart is geldig in de volgende landen: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland inclusief Kanaaleilanden, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (ook Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (ook de Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (met visum), Zweden en Zwitserland.

Ook Bosnië, Servië en Macedonië accepteren de identiteitskaart. Nederland heeft hierover echter geen afspraken met deze landen gemaakt. Het advies is daarom om voor reizen naar Bosnië, Servië en Macedonië toch een paspoort te gebruiken.

Op Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba is uw Nederlandse identiteitskaart niet geldig.

Ook kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Gaat u op reis met uw kind? Lees de informatie bij Reizen met kinderen.

Als u 18 jaar of ouder bent, is uw identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig. Op uw identiteitskaart staat tot welke datum die geldig is.

Denkt u dat iemand misbruik wil maken van uw identiteit? Of bent u al slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Doe dan meteen aangifte bij de politie. U heeft het proces-verbaal van de politie en een verklaring van vermissing nodig om bij de gemeente een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen.

Fraude wordt streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Iemand zou deze documenten kunnen gebruiken om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleren wij uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijzen wij u door naar de politie voor nader onderzoek.

Afspraak maken

Woont u in het buitenland? Dan kan u uw afspraak alleen telefonisch maken via:  (0031) 597 48 20 00
U krijgt dan extra informatie over wat u mee moet nemen. Voorkom daarom dat u voor niets naar Winschoten komt en maak de afspraak telefonisch.

Woont u in Nederland? Dan kan u online een afspraak maken:
Afspraak maken
Afspraak maken met DigiD (uw gegevens worden automatisch ingevuld)
Let op: Doorloop alle stappen van het webformulier. Pas als u aan het eind op verzenden klikt, staat de afspraak in de agenda.

 

U moet het volgende meenemen bij een aanvraag:

  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet u meenemen. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt (zie ook Pasfoto, richtlijnen).
  • In geval van vermissing: een ander reisdocument. Let op: met ingang van 15 juni 2016 hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt dan terecht bij de gemeente voor het tekenen van een verklaring van vermissing. Voor de identiteitsvaststelling adviseren wij u om een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort of rijbewijs) mee te nemen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Kijk voor meer informatie bij Paspoort of identiteitskaart, verloren.
  • Voldoende geld. U moet uw identiteitskaart betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

Voor kinderen onder de 12 jaar:

  • Moeten beide ouders of voogden schriftelijke toestemming geven. Ze moeten allebei het toestemmingsformulier reisdocument ondertekenen. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee. Eén van beide ouders of voogden moet aan de balie schirftelijk toestemming geven. Als een kind een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet het kind ook aanwezig zijn bij de aanvraag.

Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen naar aanleiding van identiteitsfraude?

  • Ga naar de politie om aangifte te doen van identiteitsfraude.
  • Laat de politie een proces-verbaal opmaken.
  • Ga naar de gemeente om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen vanwege verlies of diefstal. Neem het proces-verbaal en een ander geldig legitimatiebewijs mee.
  • De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten.

Tarieven in 2017:

tot 18 jaar: € 28,60
vanaf 18 jaar: € 50,65

Toeslag bij een spoedaanvraag:

tot 18 jaar: € 47,55
vanaf 18 jaar: € 47,55

 

Na vijf werkdagen kunt u de identiteitskaart ophalen. Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure. Bij een vermoeden van misbruik is geen spoedaanvraag mogelijk.

U heeft drie maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen, op het gemeentehuis tijdens de openingstijden.

Gemeente Oldambt
Johan Modastraat 6
Postbus 175
9670 AD Winschoten

Telefoon: (0597) 48 20 00
E-mail: info@gemeente-oldambt.nl
Openingstijden

Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Kinderen tot 12 jaar hebben schriftelijk toestemming nodig van beide ouders of voogden. Weigert een van de ouders toestemming te geven? U kunt vervangende toestemming aanvragen via de rechtbank.

U vraagt de Nederlandse identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

Gemeente Oldambt
Johan Modastraat 6
Postbus 175
9670 AD Winschoten

Telefoon: (0597) 48 20 00
E-mail: info@gemeente-oldambt.nl
Openingstijden