Rijbewijs, verloren of gestolen

Let op: met ingang van 15 juni 2016 hoeven inwoners van de gemeente Oldambt voor een verloren of gestolen rijbewijs geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt dan terecht bij de gemeente voor het tekenen van een verklaring van vermissing. U kunt direct een nieuw rijbewijs aanvragen. De gemeente neemt de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - in behandeling. Voor de identiteitsvaststelling adviseren wij u om een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort of Nederlandse identiteitskaart) mee te nemen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven (ook in het buitenland) is het verstandig ook aangifte van misdrijf te doen bij de politie.

Is uw rijbewijs vermist? Hiervoor zijn met ingang van 15 juni 2016 de volgende stappen op het gemeentehuis nodig:

  1. U gaat eerst naar de gemeente om een verklaring van vermissing te laten maken. Dit moet op afspraak. Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken: Afspraak maken.
  2. Neem een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort of Nederlandse identiteitskaart) mee. 

Bij een vermoeden van misbruik is geen spoedaanvraag mogelijk.

Als uw rijbewijs is gestolen of kwijtgeraakt in het buitenland moet u aangifte doen bij de plaatselijke politie. Vraag om een bewijs daarvan.

Het nieuwe rijbewijs is 10 jaar geldig. Behalve als u medisch gekeurd moet worden. U krijgt zo nodig een vervangend rijbewijs dat even lang geldig is als uw verloren of gestolen rijbewijs. Kijk voor meer informatie bij Rijbewijs, medische keuring.

Code 95 verplicht voor beroepschauffeurs

Burgers die beroepschauffeur willen blijven, moeten vanaf 10 september 2016 een geldige code 95 op het rijbewijs hebben staan voor de C- en D-categorieën. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de site van het CBR. Code 95 voor de categorie D is al verplicht.

Fraude wordt streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Iemand zou deze documenten kunnen gebruiken om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleren wij uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijzen wij u door naar de politie voor nader onderzoek.

 

Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:

Afspraak maken

Voor de aanvraag van een vervangend rijbewijs neemt u mee:

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt (zie ook Pasfoto, richtlijnen).
  • Het proces-verbaal van de Nederlandse politie. Let op: met ingang van 15 juni 2016 hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt dan terecht bij de gemeente voor het tekenen van een verklaring van vermissing. Voor de identiteitsvaststelling adviseren wij u om een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort of Nederlandse identiteitskaart) mee te nemen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.
  • Voldoende geld. U moet uw rijbewijs betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

 

Tarieven voor 2018:

  • voor het aanvragen van een rijbewijs: € 39,45
  • extra bij spoedlevering: € 34,10
  • extra bij Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen Verklaring) € 36,30

 

Na 5 werkdagen kunt u het nieuwe rijbewijs ophalen. Heeft u het rijbewijs sneller nodig? Het is mogelijk een rijbewijs met spoed aan te vragen. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen.

Bij een vermoeden van misbruik is geen spoedaanvraag mogelijk.

Meerdere documenten kwijt?

Bent u drie of meer identiteitsbewijzen binnen vijf jaar kwijtgeraakt, dan kan het langer duren voordat u een nieuw document krijgt. Een identiteitsbewijs met spoed aanvragen is in dat geval niet mogelijk.

 

U vraagt het nieuwe rijbewijs persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat.