Nederlanderschap, bewijs van

Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben.

U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

Online aanvragen en betalen

Let op!
Na het invullen van uw aanvraag komt u automatisch bij de internetkassa.
U betaalt dan via iDeal of met uw visa/master card.
Het is belangrijk dat u aan het eind van de betaling op 'bestelling afronden' klikt.
Doet u dat niet, dan heeft u wel betaald, maar de gemeente krijgt uw aanvraag niet binnen.

U kunt dit uittreksel aanvragen met het webformulier: brp uittreksel aanvragen
Met dit formulier kunt u ook een uittreksel aanvragen voor uw kind dat jonger is dan 16 jaar.
Hiervoor heeft u DigiD nodig.


Meer informatie over DigiD en het aanvragen hiervan vindt u op www.digid.nl/.

Op het gemeentehuis

Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:
Afspraak maken.

Voor de aanvraag heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig.

 

De kosten zijn:

  • Als u aan de balie van het gemeentehuis aanvraagt: € 7,50
  • Als u online aanvraagt en betaalt: € 5,00

(tarieven 2018)

Het bewijs van Nederlanderschap heeft geen vaste termijn waarbinnen het geldig is. De organisatie die het van u nodig heeft, bepaalt hoe lang geleden het mag zijn afgegeven.

U moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U moet de Nederlandse nationaliteit hebben.
  • U moet ingeschreven staan bij de gemeente waar u het bewijs aanvraagt.
  • U vraagt het uittreksel zelf aan of u machtigt iemand om dit te doen.

U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. Dit moet de gemeente zijn waar u staat ingeschreven.