Aangifte doen van een levenloos geboren kind

Wanneer uw kindje levenloos ter wereld komt na een zwangerschap van 24 weken of meer, vereist de Wet op de Lijkbezorging dat er aangifte wordt gedaan. Deze aangifte kunt u doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Zowel de vader als de moeder mag de aangifte doen, maar ook de uitvaartverzorger heeft hiertoe de bevoegdheid.

Zwangerschap korter dan 24 weken

Indien het kindje levenloos ter wereld komt na een zwangerschap korter dan 24 weken, is de Wet op de Lijkbezorging niet van toepassing en zijn er geen specifieke regels. Ouders kunnen zelf beslissen of ze het kindje willen registreren en of ze het kindje willen laten begraven of cremeren. Als ouders ervoor kiezen om het kindje te registreren in de BRP, moet er eerst een akte van geboorte (levenloos) worden opgemaakt in de geboortegemeente. Voor begraven of cremeren is geen verlof nodig; een verklaring van de arts waaruit blijkt dat het kindje levenloos ter wereld is gekomen, volstaat. Optioneel kan er wel een verlof worden verstrekt.

Ook voor kinderen die in het verleden levenloos ter wereld zijn gekomen en waarvoor geen akte is opgemaakt, kan alsnog een akte van geboorte (levenloos) worden opgemaakt. Hiervoor kunt u contact opnemen met de ambtenaar van de burgerlijke stand via (0597) 48 20 00 of per e-mail op info@gemeente-oldambt.nl.

Aanvragen

Om aangifte van uw levenloos geboren kind te doen, heeft u nodig:

• Eem geldig identiteitsbewijs
  • Een verklaring van de arts
  • Eventueel het trouwboekje voor bijschrijving

Kosten

De aangifte is gratis. Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand kost € 16,60 (tarief 2024).

U doet persoonlijk aangifte bij de gemeente waar uw kind overleed.