Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kan vragen om een bewijs van in leven zijn. Heeft u dit nodig? Haal dan bij de gemeente een uittreksel op. Daarmee bewijst u dat u nu in leven bent. Geef wel aan waarom u het uittreksel nodig heeft.

Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Dan krijgt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

Heeft u het bewijs van in leven nodig voor gebruik in het buitenland? Dan heeft u een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een (internationale) attestatie de vita. Het uittreksel is in meerdere talen. U vraagt het uittreksel persoonlijk aan bij de gemeente.

Aanvragen

Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:

Afspraak makenexterne-link-icoon

Let op: Doorloop alle stappen van het webformulier. Pas als u aan het eind op verzenden klikt, staat de afspraak in de agenda.

Om een uittreksel aan te vragen, heeft u nodig:

• een geldig identiteitsbewijs
  • voldoende geld (u kunt contant of met uw pinpas betalen)

Een bewijs van in leven zijn kunt u alleen aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig in het buitenland? Dan moet de ambtenaar van de burgerlijke stand het ondertekenen.

Hoe lang gaat het duren?

U krijgt het bewijs van in leven zijn direct mee.

Kosten

Wanneer u een brief van uw pensioenfonds laat zien waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft, is het uittreksel gratis.

Tarieven 2024:

• Bewijs van in leven zijn € 8,00
  • Attestatie de vita (voor gebruik in het buitenland) € 16,60

Contactgegevens

Als u in Nederland woont, kunt u het bewijs van in leven zijn aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven

Bent u Nederlander, maar woont u in het buitenland? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn bij elke gemeente in Nederland aanvragen.