Burgerlijke stand, uittreksel of afschrift

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.

U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

• geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van partnerschapsregistratie
  • akte van beëindiging partnerschap

Let op!
Alleen als de gebeurtenis (geboorte, overlijden, huwelijk enzovoort) in de gemeente Oldambt heeft plaatsgevonden kunt u hier uw aanvraag doen.

Bijvoorbeeld:
Bent u niet in de gemeente Oldambt geboren? Dan kunt u hier geen geboorteakte aanvragen.

Daarvoor gaat u naar de gemeente waar u wel geboren bent.

Aanvragen

Online aanvragen:

U kunt u uittreksel of afschrift Burgerlijke stand eenvoudig online regelen. Voor uw aangifte heeft u een DigiD nodig.

Direct online aanvragenexterne-link-icoon

Persoonlijk ophalen, alleen op afspraak:

• U moet zich legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. De betaling van de kosten van de aanvraag moet gelijk bij de aanvraag gebeuren en  bij voorkeur via de pin. Er kan alleen aan de betrokkene zelf of aan een gemachtigde een uittreksel of afschrift worden afgegeven.
  • Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:
    Afspraak makenexterne-link-icoon.

Een ander machtigen om het voor u af te halen:

• U moet schriftelijk aangeven dat u toestemming geeft dat de gemachtigde een uittreksel of afschrift voor u af kan halen en u moet aangeven waarvoor het uittreksel of afschrift nodig is. Deze machtiging moet door de gemachtigde worden meegenomen en deze machtiging moet door u ondertekend zijn. Degene die u gemachtigd heeft moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf meenemen. Tevens moet er een geldig legitimatiebewijs van u worden meegenomen. Een kopie van uw legitimatiebewijs mag ook.
  • Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:
    Afspraak makenexterne-link-icoon.

U kunt een afschrift voor iemand anders aanvragen, als u:

• toestemming heeft gekregen
  • de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
  • een erfgenaam bent
  • het kind of de ouder bent
  • de wettelijke vertegenwoordiger bent (bijvoorbeeld voogd of curator)

U mag een afschrift ook aanvragen als de akte betrekking heeft op uzelf.

Kosten

Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 16,60 (tarief 2024).