Geheimhouding persoonsgegevens, verzoek

In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website www.wiekrijgtmijngegevens.nl.

Wilt u niet dat uw gegevens aan anderen worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen.

Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen.

In sommige gevallen moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven. Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd. Dit gebeurt als overheidsinstellingen uw gegevens willen hebben. Bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

 

Het verzoek om geheimhouding van uw persoonsgegevens kan aan de balie, via deze website of per post worden gedaan.

Online:

U kunt dit verzoek online doen met het webformulier: verzoek geheimhouding persoonsgegevens. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Meer informatie over DigiD en het aanvragen hiervan vindt u op www.digid.nl.

Aan de balie van het gemeentehuis:

Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:

Afspraak maken.

U moet zich bij het aanvragen legitimeren. Daarom moet u een geldig legitimatiebewijs meenemen. 

Per post:

Stuur uw schriftelijke verzoek met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs naar de gemeente Oldambt, Postbus 175, 9670 AD Winschoten.

 

Het aanvragen van geheimhouding is gratis.

De gemeente verwerkt de geheimhouding binnen vier weken.

U kunt alleen geheimhouding aanvragen voor:

  • uw eigen persoonsgegevens
  • de persoonsgegevens van uw kinderen tot 18 jaar

Jongeren vanaf 18 jaar moeten zelf een aanvraag tot geheimhouding indienen.