Hulp bij vrijetijdsbesteding en sociale contacten

Naast alle noodzakelijke activiteiten zoals school is het ook goed om andere activiteiten te ondernemen, te bewegen en om in contact te komen met andere kinderen/jongeren. In Oldambt zijn verschillende plekken waar jeugd en jongeren hun vrije tijd kunnen doorbrengen, kunnen sporten of vrienden kunnen maken. Hieronder volgt een overzicht.

Vrije tijd

In Oldambt zijn meerdere speeltuinen en kinderboerderijen die openbaar toegankelijk zijn of die tegen een kleine vergoeding gebruikt kunnen worden. Kinderen kunnen voor speelplezier terecht bij:

Kindervakantiekampexterne-link-icoon organiseert jaarlijks een vakantieweek in de zomervakantie voor kinderen van 6 t/m 14 jaar, uit de regio Winschoten, die door sociale, maatschappelijke  en/of financiële omstandigheden in de thuissituatie niet op vakantie kunnen.

Stichting Heppieexterne-link-icoon organiseert vakanties & weekenden voor kwetsbare kinderen van 6 t/m 18 jaar en hun gezin.

Sociale contacten

In meerdere dorpen en wijken zijn organisaties actief die activiteiten organiseren voor jongeren om elkaar te ontmoeten in hun vrijetijd:

Sociaal Werk Oldambt (SWO) biedt in de vorm van ‘School als Wijkexterne-link-icoon’ schoolmaatschappelijk werk aan op de mbo’s in de provincie Groningen en op alle middelbare school-locaties in de gemeente Oldambt. Jongeren kunnen bij deze schoolmaatschappelijk werkers terecht voor vragen op het gebied van werk, school, financiën, zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, relaties etc. Leerlingen van onderwijszorgcentrum de Stuwe kunnen terecht bij een schoolmaatschappelijk werker van stichting MEEexterne-link-icoon.

De Luisterlijnexterne-link-icoon is een Nederlandse organisatie die dag en nacht emotionele ondersteuning op afstand biedt.

De kindertelefoonexterne-link-icoon biedt via de chat en telefoon een luisterend oor voor elke vraag van kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar. De Kindertelefoon biedt een veilige plek waar kinderen via een forum ook elkaar kunnen helpen.

De Alles Oké? Supportlijnexterne-link-icoon is er voor iedereen van 18 tot 25 jaar met wie het even niet zo lekker gaat. Geen onderwerp is te gek of raar en geen probleem te klein of te groot. Alles is bespreekbaar.