Paspoort en ID-kaart in het buitenland wonende Nederlanders

Bent u Nederlander en woont u in het buitenland, dan kunt u bij de gemeente Oldambt een paspoort en/of identiteitskaart aanvragen. Bel +31 597 48 20 00 voor het maken van een afspraak. U moet bij de afspraak persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.

Aanvragen

Wat u mee moet nemen naar uw afspraak verschilt per land. Vul de checklist in via Nederland Wereldwijdexterne-link-icoon. Voor iedereen die een paspoort en/of identiteitskaart nodig heeft, moet u apart een checklist invullen. Na het invullen van de checklist krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft. Zonder deze documenten kunnen wij u niet helpen.

Neem dit mee naar de afspraak:

• Alle originele documenten en een kopie daarvan
  • De checklist van Nederland Wereldwijd
  • Al uw paspoorten en/of identiteitskaarten, ook al zijn ze niet meer geldig
  • Pasfoto, niet ouder dan zes maanden die voldoet aan de eisenexterne-link-icoon
  • Pinpas of contant

Als u twijfelt over wat u mee moet nemen, kunt u mailen naar buitenland@gemeente-oldambt.nl

Het aanvragen van een (nieuw) paspoort of identiteitskaart bij een grensgemeente kan geruime tijd in beslag nemen. De afhandeltijd hangt af van uw persoonlijke situatie en uw aanvraagdossier. Houd hier rekening mee bij het aanvragen van uw (nieuwe) reisdocument en het plannen van uw afspraak bij een van de grensgemeenten.

Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat u er voor zorgt dat:

Goed om te weten

Persoonlijk afhalen

Het aangevraagde document kunt u na drie werkdagen persoonlijk afhalen bij het gemeentehuis in Winschoten. Bezorging van de documenten is niet mogelijk.

Geen vaste woon-of verblijfplaats

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u zich mogelijk in laten schrijven op een briefadres bij een gemeente. Neem voor meer informatie hierover contact op met de gemeente waar u dat zou willen. Als u ingeschreven bent, kunt u in die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen. U betaalt dan minder.

Is een briefadres geen optie? Dan kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen door een afspraak te maken. U moet dan wel bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de basisregistratie personen. Dit kunt u bewijzen met verklaringen van uitkeringsinstanties, een werkgeversverklaring, salarisstroken, verzekeringspapieren, een woonvergunning en bankafschriften over deze hele periode.

Vragen?

Komt u er niet uit of heeft u andere vragen? Stuur dan een e-mail naar buitenland@gemeente-oldambt.nl.

Tarieven 2024:

Voor reisdocumenten, 18 jaar en ouder