Stemmen voor de verkiezing als niet-Nederlander

Woont u in Nederland, maar hebt u de nationaliteit van een ander EU-land? Dan mag u kiezen in welk land u wilt stemmen: Nederland of het land waarvan u de nationaliteit hebt.

Als u in Nederland stemt, dan stemt u voor de Nederlandse kandidaten van het Europees Parlement. U kunt dan niet meer stemmen voor het land waarvan u de nationaliteit hebt. U kunt maar in één land stemmen.

U wilt stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement

Als u wilt stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement dan kon u dat tot uiterlijk 23 april 2024 aanvragen.

U mag in Nederland stemmen voor het Europees Parlement als u:
•    de nationaliteit hebt van een EU-land;
•    op 6 juni 2024 18 jaar of ouder bent;
•    niet uitgesloten bent van het kiesrecht;
•    op 23 april 2024 als kiezer in Oldambt geregistreerd bent.

Twijfelt u of u al geregistreerd bent?

Of wilt u uw gegevens controleren of aanvullen? Neem dan contact met ons op via verkiezingen@gemeente-oldambt.nl en/of (0597) 48 20 00.

Ik wil stemmen voor het EU-land waarvan ik de nationaliteit heb

Wilt u stemmen in het land waarvan u de nationaliteit heeft? Dan hoeft u niets bij de gemeente aan te vragen. Kijk op de website van het Europees Parlement https://elections.europa.eu/nl/how-to-voteexterne-link-icoon wat u moet doen om te stemmen in het land waarvan u de nationaliteit hebt.