Paspoort of identiteitskaart, verloren

Inwoners van de gemeente Oldambt hoeven voor een verloren of gestolen (reis)document geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt terecht bij de gemeente voor het tekenen van een verklaring van vermissing. U kunt direct een nieuw paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart aanvragen. De gemeente neemt de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - in behandeling. Voor de identiteitsvaststelling adviseren wij u om een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart en/of rijbewijs) mee te nemen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. 

Is uw reisdocument vermist? Hiervoor zijn de volgende stappen op het gemeentehuis nodig:

1. U gaat naar de gemeente om een verklaring van vermissing te laten maken en u vraagt een nieuw (reis)document aan.

Dit moet op afspraak. Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken

2. Neem een ander geldig legitimatiebewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart en/of rijbewijs) mee.

Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument of laissez-passer van de Koninklijke Marechaussee.

Raakt u het identiteitsbewijs in het weekend of op een feestdag kwijt en is er geen gemeenteloket open?

Dan kunt u naar de politie, die hier een mutatie van maakt. De politie geeft u een kopie van uw melding. U moet daarna alsnog naar de gemeente om de vermissing daar te melden. 

Bij een vermoeden van misbruik is geen spoedaanvraag mogelijk.

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. 

Fraude wordt streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Iemand zou deze documenten kunnen gebruiken om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleren wij uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijzen wij u door naar de politie voor nader onderzoek. 

Gevonden paspoort of identiteitskaart moet vernietigd worden door de gemeente

Vanaf 5 november 2016 mogen Nederlandse gemeenten niet langer een gevonden paspoort of identiteitskaart terug geven aan de eigenaar. Elk gevonden reisdocument wordt vernietigd op de voorgeschreven wijze.

Meer informatie: 

 

 

U gaat naar de gemeente om een verklaring van vermissing te laten maken en u vraagt een nieuw (reis)document aan.

Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken:

Bent u bang voor identiteitsfraude? Meld dit dan bij de politie en vraag een nieuw (reis)document aan. Neem de kopie van het proces-verbaal mee naar de gemeente. De gemeente noteert het nummer van uw identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten.

Hou rekening met een langere aanvraagprocedure.

Meerdere documenten kwijt?

Bent u drie of meer identiteitsbewijzen binnen vijf jaar kwijtgeraakt, dan kan het langer duren voordat u een nieuw document krijgt. Een identiteitsbewijs met spoed aanvragen is in dat geval niet mogelijk.

 

Reisdocumenten die als vermist zijn opgegeven bij de gemeente, kunnen niet meer worden gebruikt. Ook niet als u deze later terugvindt. U bent dan wel verplicht om uw oude teruggevonden paspoort of identiteitskaart in te leveren bij de gemeente.