Let op met no cure no pay-bedrijven

Verschillende bedrijven bieden hulp aan bij het indienen van een bezwaar tegen de hoogte van uw WOZ-waarde. Deze bedrijven geven aan dit kosteloos (via no cure no pay) te doen. Het is belangrijk om te weten dat de gemeente een vergoeding moet betalen aan deze bedrijven als het bezwaar is toegekend. En uiteindelijk betaalt u daarvoor zelf de rekening.

Vergoedingen die de gemeente moet betalen bij toegekende bezwaren

Als uw bezwaar wordt toegekend en de WOZ-waarde van uw woning of bedrijfspand verandert, dan betaalt de gemeente een vergoeding aan het bedrijf die het bezwaar voor u heeft ingediend. De totale kosten kunnen zo oplopen tot € 411,00 per toegekend bezwaar.

U betaalt uiteindelijk zelf de rekening

Als de waarde van uw woning bijvoorbeeld met € 10.000,= wordt verlaagd, levert dit in 2024 een vermindering van € 10.000 x 0,1569% = € 15,69 op in uw aanslag.
Het no cure no pay-bedrijf dient vervolgens een rekening in bij de gemeente die kan oplopen tot € 411,00. De kosten die de gemeente hiervoor maakt, worden doorberekend in de Onroerende zaakbelastingen van 2025. U betaalt uiteindelijk dus zelf de rekening.

Het verdienmodel van deze bedrijven

No cure no pay-bedrijven verdienen hun geld door werk te standaardiseren. Ze dienen een standaard bezwaarschrift in, want dat werkt tijd- en kostenbesparend. Daarnaast zit u als woningeigenaar soms aan een abonnement vast, waardoor u jaarlijks standaard bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde van uw woning of pand. En dat is niet altijd nodig. Bovendien moet u soms zelf ook een vergoeding betalen bij een succesvol bezwaar. Meestal is dit een percentage van het bedrag dat u bespaart.

Wilt u bezwaar maken? Bel ons dan eerst!

Bent u het niet eens met de belastingaanslag of de hoogte van uw WOZ-waarde? Bel dan even naar team Belastingen van de gemeente Oldambt via (0597) 48 20 00. In de meeste gevallen kunnen zij u snel en makkelijk helpen. Zie ook:  Bezwaar en beroep - aanslag gemeentelijke belastingen

Waar vind ik de WOZ-waarde van mijn woning?

Eind februari krijgt u van de gemeente de aanslag voor de Onroerende-zaakbelastingen (OZB). Op het aanslagbiljet vindt u ook de WOZ-waarde van uw woning of pand. De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van uw OZB.

Waarom is mijn WOZ-waarde verhoogd?

De huizenprijzen zijn het afgelopen jaar flink gestegen. Dat komt omdat er veel vraag is naar woningen in onze provincie. Door de stijging van de huizenprijzen stijgt de WOZ-waarde van de woningen ook.